2010. március 7., vasárnap

Save Your Skin!

Azta!

Mi jutott ma eszembe? Nézelődök-nézelődök a youtube-on, mondom hátha találok olyan videót, ahol megnézhetem, mit műveltek rajtam a dokik a műtőben. Alapjáraton iszonyodom a műtő látványától is és messzire elkerülöm az ilyen beavatkozásokat bemutató videókat, de azért az ember nem dughatja homokba a fejét azt kántálva, hogy jaj nem is történt semmi, nem is én voltam ott bent és egyébként is mi közöm nekem ehhez az egészhez... Szóval, nézelődök, keresgélek (persze nem találtam semmi kézzelfoghatót, talán nem is sajnálom, mert mégis csak elkezdett kicsit görcsbe rándulni a gyomrom az ilyenolyan műtétek látványától...) erre a melanomás videók között meglátok egy ilyen címűt: Save Your Skin Foundation, tehát egy melanomára figyelmeztető szervezet videója, de nem különösebben akadt meg a tekintetem, csak felfogtam és lapoztam tovább. Aztán összeráncolt homlokkal mégiscsak visszalapoztam, mert valami érzés azt súgta, nézzem meg újra. Miközben visszakerestem fordítódott le bennem ez a néhány szó és állt össze egy értelmes mondattá: MENTSD A BŐRÖD!

Basszus, szinte a homlokomra csaptam, hogy ennek bizony magyarul is komoly értelme van és ráadásul többféle értelme!! Mikor mondjuk azt valakinek, hogy mentsd a bőröd? Hát nem feltétlenül akkor, amikor tudományos előadást készülünk tartani a melanoma malignum életveszélyeiről, hanem mindinkább akkor, ha valakit arra igyekszünk figyelmeztetni, hogy mentse meg magát, szaladjon el, meneküljön, mindegy, csak tegyen valamit azért, hogy életben maradjon, mert komoly veszély leselkedik rá.

Viszont, ha mégis csak a napsugárzás káros hatásaira igyekszünk felhívni a figyelmet, akkor érthetjük szó szerint is, miszerint a bőrödet meg tudod óvni azoktól a destruktív behatásoktól, aminek következményeként akár egy olyan komoly betegségben találhatod magad, mint a bőrrák. Vááá, bőrrák, ha ezzel lehet ijesztgetni az embereket. Mentsd meg a bőröd, mert ő már nem képes téged menteni. Hihetetlen... A bőrünk ugyebár azért van, hogy védje a belső szerveinket a külső hatásoktól. Ütközéstől, égéstől, vágástól, idegen anyagoktól. Na már most, eljutottunk odáig, hogy igazából nem azon van a hangsúly, hogy ő mitől képes minket megvédeni, hanem azon, hogy nekünk milyen módokon kell ŐT megvédeni, hogy mi ne pusztuljunk el! Apppám! Vicces egy kicsit és emellett nagyon is komoly a történet.

Úgyhogy, kéremszépen ihletet kaptam. Kicsit kutakodtam és nem igazán találtam olyan oldalt, programot, könyvet vagy akármit is, ami ezzel a "Mentsd a bőröd!" címszóval lenne ellátva. Két kisebb oldalon és csupán csak alcímként találtam meg, mindenesetre konstatálom, hogy újfent nem én találtam fel a spanyol viaszt (erről mindjárt bővebben). Viszont, mivel ezt az egyezést úgy istenigazából még senki nem használta ki, lehet, hogy én megteszem. Már előttem vannak a szép színes plakátok, meg az a néhány kedves orvos, aki velem együtt segédkezik a felvilágosításban és persze jöhetnek a survivorok, akik velem együtt túlélték és szívesen beszélnek arról, hogyan kezdődött, hogyan lehet felismerni és (nem árt néha egy kis sokk-terápia) mik történtek az után, hogy megtudták: ez bizony rosszindulatú.
Úgy gondolom, hogy nem elég képeket mutogatni arról, hogy néz ki egy olyan anyajegy, ami rossz, nem elég a megelőzésről beszélni, igenis szembesíteni kell az embereket azzal a ténnyel, hogy KÖVETKEZMÉNYEKKEL jár az, ha leszarják. Állítom, hogy előbb elmentem volna orvoshoz, ha tisztában vagyok vele, hogy heteken, sőt napokon múlik az egész. Állítom, hogy nagyobb lett volna rajtam a nyomás, ha tudom, hogy ez ilyen procedúrákkal jár, mint amiken keresztül megyek. És ha mutatnak egy fotót arról, hogy néz ki az ember lánya azután, hogy kiszedték a hónaljából az összes nyirokcsomót, akkor azt hiszem kétszer annyira remegve és kétszer annyira beszarva, de előbb fogtam volna magam és mutatom meg a lakótársamnak.

Mentsd a bőröd, mert Te is lehetsz az, akit nem a bőre ment meg.
Mentsd, mert nem akarod azt átélni, ami velem és sok sorstársammal történik most.
Mentsd, mert nem minden a genetika. A Nap mindenkire ugyanúgy süt és lehet, hogy barna bőrű vagy és eddig évekig még csak meg sem fordult a fejedben, hogy a sugárzások a bőrödben igenis összegyűlnek, de a károsodás nem múlik el a nyárral.
Mentsd a sajátod és mindenki más bőrét, akiről meg tudod állapítani, hogy veszélyeztetett. Az sem jó, ha a barátod, barátnőd, rokonod, ismerősöd lesz beteg. Akár meg is mentheted!

Sorolnám még az okokat, miért, de azt hiszem ismertek és tudjátok, miért fontos ez. Ne tartsátok meg magatoknak ezeket az információkat. Fontos, hogy minél többen tudják. És ha beszéltek róla és azt látjátok, nem igazán érdekli az illetőt, vagy leráz annyival, hogy ő nem szokott leégni vagy használ fényvédőt, mondjátok meg neki, hogy jobb, ha tisztában van vele, hogy nem kizárólag a naptól robbanhat be egy anyajegy. Azt hiszem, lesz még ennek folytatása és kutatása és beszámolója, milyen új információkhoz jutottam, miket tudtam meg és mik a legfontosabbak, mert ez a blog egy része erről is kell, hogy szóljon. Ez már a részem, kaptam egy küldetést és szeretném csinálni. Ti annyival tudtok segíteni, hogy komolyan veszitek és nem hallgattok róla. Egy idő múlva én is képes leszek arra, hogy azt mondjam: melanoma malignummal diagnosztizáltak 2010 legelején. Ez a bőrrák legagresszívebb és legveszélyesebb formája. A legjobb megelőzni, de meggyógyulni is meglehet. Igaz, 3% az esély, úgy mondják, de lehetséges. Nézzetek rám, én megcsináltam!

Ezzel zárom ezt a bejegyzést és ahogy megígértem jön a spanyol viasz eredete, de az már a másik blogban!! (www.veledvagyok.blogol.hu)

Köszönöm, hogy olvastatok!

Szeretettel: Nati


1 megjegyzés:

  1. Íme a mi Natink, aki megmentené az egész világot, ha tehetné. :)

    Ez egy nagyon okos ötlet. Tényleg sokan miután átestek egy ilyenen, nem is szeretnek róla beszélni, ami az elején még érthető, de később, ha már leülepedtek a dolgok, tényleg tudnának másoknak segíteni. :)

    Én abszolút támogatom a mozgalmat! :*

    VálaszTörlés